گوناگون

برنج ایرانی در مسیر گرانی/ از مزرعه تا بازار چه گذشت؟

برنج ایرانی در مسیر گرانی/ از مزرعه تا بازار چه گذشت؟

در حالی که برداشت برنج در استان‌های شمالی رو به پایان است، بازار با افزایش بی‌سابقه قیمت برنج ایرانی مواجه شده است. این گرانی در شرایطی رخ داده که به گفته مسئولان، کمبودی در تولید یا واردات وجود ندارد.

به گزارش پارسینه به نقل از اقتصاد نیوز؛  ابراهیم هزارجریبی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفته است در سال زراعی جاری حدود 47 هزار هکتار شالیزار در سطح استان گلستان زیر کشت رفته که بیشترین میزان مربوط به شهرستان علی‌آبادکتول با حدود 11 هزار هکتار بوده و در سایر شهرستان‌ها نیز با وسعت کمتر، برنج‌کاری انجام شده است.

او با اشاره به پراکندگی کشت برنج در استان افزود: حتی در مناطقی مانند مراوه‌تپه نیز برنج‌کاری انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود حدود 290 هزار تن شلتوک از مزارع استان برداشت شود که پس از فرآوری در کارخانه‌های شالیکوبی، 150 تا 160 هزار تن برنج سفید به‌دست آید.

او همچنین با بیان اینکه برداشت برنج در مزارع گلستان تا هفته آینده به پایان می‌رسد، ادامه داد: از مجموع اراضی زیر کشت، حدود 48 هزار هکتار در سامانه الگوی کشت ثبت شده است، اما به‌دلیل تصمیم کارگروه سازگاری با کم‌آبی، در نهایت 22 هزار هکتار به‌عنوان سطح رسمی کشت برنج در استان ثبت شد.

هزارجریبی درباره وضعیت بازار برنج گفت: در کشور هیچ کمبودی از نظر تولید یا واردات برنج وجود ندارد و مجموع عرضه پاسخگوی تقاضای مردم است. افزایش قیمت امسال بیشتر تحت تأثیر رشد هزینه‌های تولید و تغییر نرخ ارز برای واردات برنج بوده است.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی دولت حذف واسطه‌ها و تنظیم منطقی بازار برنج است، اضافه کرد: برای نخستین بار در گلستان، سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید مستقیم شالی از کشاورزان کرده است و قصد دارد برنج فرآوری‌شده را مستقیماً به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان درباره اجرای طرح «روستابازار» توضیح داد: در این طرح، مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح شهرها و روستاها ایجاد می‌شود. کارخانه‌داران شالیکوبی و سازمان تعاون روستایی، شالی را از کشاورزان خریداری و پس از تبدیل به برنج سفید، در این مراکز به‌صورت بدون واسطه عرضه می‌کنند، به این ترتیب، از یک‌سو کشاورزان محصول خود را با قیمت بالاتری می‌فروشند و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز برنج را ارزان‌تر از قیمت بازار تهیه می‌کند.

وی افزود: این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور در حال اجراست و شهرداری‌ها موظف شده‌اند فضاهایی را برای برپایی این روستابازارها در شهرها اختصاص دهند، هدف این است که فاصله قیمتی بین مزرعه و بازار مصرف کاهش یابد و سود اصلی به تولیدکننده برسد.

هزارجریبی با اشاره به شرایط اقلیمی استان گفت: با وجود محدودیت منابع آبی، کشاورزان استان طی سال‌های اخیر توانسته‌اند با رعایت الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تولید پایداری را در بخش برنج تجربه کنند، در عین حال، سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی کاهش سطح کشت برنج در مناطق کم‌آب و توسعه کشت در اراضی مستعد است.

وی خاطرنشان کرد: برنج گلستان به‌لحاظ کیفیت و عطر، قابلیت رقابت با تولیدات استان‌های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران را دارد و در صورت برنامه‌ریزی درست برای بازاررسانی، می‌تواند به یکی از برندهای ملی تبدیل شود.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار